tusz, ołówek na papierze
28 x 25 cm
Prohibicja obrazu? Gdyby do tego doszło (co ma już miejsce w kulturze islamu) jak przemycać wizualne metafory, jak podtykać ludziom pod nos kuszące ikonograficzne gadżety? Hakim Bey - kontrkulturowy krytyk społeczny, anarchizujący prorok nowego hermetyzmu - dostrzega w fakcie wyparcia obrazów otwarcie na wartości nieprzefiltrowane przez kliszowe obrazowanie. Sprzeciwienie się obrazowi (jak każą teologiczni ikonoklaści Wschodu) może sprowokować uwolnienie czystej wyobraźni - naszej własnej, nie zawłaszczonej przez skodyfikowany system rynkowych obrazków. "Nie da się wyobrazić sobie czegoś, czego nie ma w mediach." Wszędzie multiplikowane są obrazki, ikonki, piktogramy, figuratywne przedstawienia masowych pragnień i fascynacji. Więc rach-ciach! odetnijmy obrazkowy kanał komunikacji. Zostanie nam już tylko kaligrafia i typografia, jako kunsztowna sztuka dopieszczania przekazu.
Stąd seria RANDOMIZER: losowo generowane ciągi myślowe uformowane w kaligraficzne kompozycje. Na przekór zjadaczom obrazów, jak i apologetom prohibicji obrazu. Pod kątem kaligrafii: dzieło liche. Nasycenie treści: małe. Obrazowość: widmowa, ale wystąpiła. Czyli eksperyment kastracji obrazu nie powiódł się? To była tylko próba zawłaszczenia pewnych wywrotowych idei i zrobienia z nich graficznego skeczu.
Ha, ha. A tak naprawdę, zainspirował mnie Ron Jeremy - amerykański gwiazdor porno. Oglądałem w TV zabawny dokument o nim. Pokazywał swój osobisty notes: istny Ulisses, księga szyfrów i showbiznesowej wiedzy wyklętej. To był kabalistyczny podręcznik Rona, mieszczący algorytmy sławy i hedonizmu. Gęstość treści, przypadających na jedną stronę wymiętolonego papieru, przyprawiała o zawrót głowy. Drobne nanometrowe pismo, odnośniki, tajemne znaczki, gęsto tkana materia słowna, podwielokrotność minimalnej wartości rozdrobnienia tekstu. To przemówiło do mojej bibliofilskiej wrażliwosci i powstał RANDOMIZER: połączenie terapii pobudzonego nadgarstka, pisarskich sesji automatic writing i solidnej pracy projektanta podprogowych znaków. Wykonane rapidografem o grubości 0,1 mm i ołówkiem 2D.